torsdag 20 oktober 2011

Migrän, vet du vad det är?

Har nu haft migrän i 14 dagar sträck, jag har dock turen att min migrän till största delen kan lindras med värktabletter, många har inte den turen. Har hört flera gånger att bara för att jag inte ligger hemma och spyr så har jag inte migrän, utan att det är bara huvudvärk, men jo jag har diagnoserad migrän. Men jag tänkte ta och reda ut det där med migrän.

Det finns olika slags migrän, de två främsta är spännings huvudvärk och aura migrän. Spännings huvudvärk kommer oftast från spänningar i axlar och nacke, detta ger en tung huvudvärk, och även ibland yrsel. Aura migrän vet man inte riktigt vad de beror på, men kan bero på hormoner, denna ger ochså den en tung huvudvärk, yrsel, prickar framför ögonen men även känslighet mot ljus och ljud. Aura migränen är den som gör att man spyr. Finns en massa fler symtom.

Oftast har man antingen eller, men eftersom jag alltid ska vara så speciell så har jag självklart båda. En migrän attack varar från några minuter till nån timme, när jag säger att jag har haft migrän i 14 dagar så menar jag att jag har haft kontinuerliga attacker med väldigt korta perioder emellan. Min migrän just nu beror på min hormonrubbning, helt enkelt så av någon orsak så producerar inte min kropp en jämn ström av hormoner och denna röra i kroppen ger mig migrän. Vanligtvis så ger man hormoner för att stabilisera hormonerna, men pga naturen av min migrän så får jag inte äta hormoner, de kan ge mig blodproppar i hjärnan. Så medan de tar reda på varför, så får jag leva med det.

Idag är en sån dag då mina värktabletter inte kan ta hand om värken, så jag är nu på väg hem för att försöka sova bort det värsta. Kram

Disclaimer: Detta är information jag fått av mina läkare, jag är inte på något sätt expert inom detta område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar