tisdag 13 december 2011

När genus tog över Lucia

Idag, den 13 december firar vi Lucia, detta är en kristen högtid där vi hedrar helgonet Lucia. Vi har vårt Lucia-tåg, med tärnor, stjärngossar, pepparkaksgubbar, tomtar och självklart front personen Lucian. Och vart jag än tittar är den inlägg, vare sig på twitter, facebook eller bloggar, som diskuterar varför kan inte en pojke vara Lucia? Inga söta youtube videos med Lucia-tåg, inga bilder på söta barn uppklädda i sina dräkter, nej bara inlägg om varför inte en pojke ska kunna vara Lucia.

Jag skulle nog säga för att det könsstympar helgonet Lucia, det finns få kvinnliga helgon som det är, man behöver inte könsstympa de vi har. Lucian i tågen representerar just Lucia helgonet, det är bara Lucian som har rött band runt midjan, detta band representerar blodet som rinner ur Lucia där de stack henne. De flesta traditioner vi har idag har blivit urvattnade, har kommersialiserats, betyder inte längre det de betydde förut.

Jag tror det är viktigt att vid hålla de vi har, visst skapa alternativa traditioner, men låt de traditioner som finns kunna firas traditionellt av de som vill de. Som uppvuxen kristen, (kanske inte praktiserande) så känner jag att religionsfriheten som ska rå i Sverige har tagit bort många traditioner för oss kristna, och om nu genus ska ta bort lite fler vad ska det bli med världen. Traditioner är min trygghet, låt mig behålla några i alla fall. Genus handlar om valfrihet, att inte låsa in någon i en box.

Men genom att aktivt pressa in genus i allt påverkar man ett helt system, och tar bort trygghet och valfrihet för traditionalisterna. Jag säger inte att genus är fel, genus är bra, men vissa saker kunde få vara i fred, även om de är i ett genus perspektiv "fel". Lucia ska representera kommunerna, och det ska vara bästa person som ska vara representant. Kan man inte bara skapa en kommun representant istället och låta Lucia vara den hedrande traditionen för helgonet istället.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar