torsdag 8 september 2011

Jobb och fritid, var går gränsen?

Funderar massor på att jag borde bli bättre på att fokusera mig, fokusera mig på en sak, fördjupa mig och bli sådär bra som jag egentligen har resurser till. Märker det tydligt på jobbet, jag förstår så mycket mer än jag tror och på så mycket kortare tid, 8 timmar om dagen är ganska mycket tid. Så jag borde ju kunna utnyttja dessa resurser när jag är ledig, fokusera på en sak, bli riktigt bra på den. Men kanske är det en del av den kreativa ådran, att hoppa mellan olika material för att sedan kunna utnyttja den kunskapen i mina blandprojekt.

Men det är så mycket jag vill kunna, så mycket jag vill bli bra på. Vart ska jag börja, vad ska jag lägga min energi på, vart vill jag med mitt pyssel. Även om det mesta av pysslet är för att varva ner så vill jag ju ändå utvecklas. Vart skulle du börja? Vart vill du med din fritid och det du gör?

Har en ide om att jag jobbar för att ha råd med min fritid, men när jag spenderar en hel del tid för att utveckla min "jobb-ådra" på min fritid, vad är då fritid och vad är då jobb. Vart går gränsen, bör man sätta en gräns? Läste en artikel häromdagen, Become a good programmer in six really hard steps och min fundering är om det är det jag ska göra, sitta plugga kod hela dagarna, för att ta mig framåt i karriären, eller ska jag låta det vara den del av jobbet det är och göra allt annat på fritiden. Svårt att sålla, svårt att veta vad som är viktigt för mig och vad som inte är viktigt. Hur prioriterar ni?

Lite virrigt jag vet, men tänk att bo i mitt huvud en dag. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar