fredag 6 maj 2011

Tjej och nörd

Så då var vi där igen, inte postat på några dagar, men det är inte alltid man har tid. Har en app att leverera, och den lilla tid jag inte jobbar med den försöker jag ha ett liv, hänger med dejten och har det nice. Har hunnit läsa lite bloggar i alla fall, en som fastnade handlade om hur det är att vara enkvinnlig programmerare, hur det är innan och under sin karriär. Egentligen tog den mer upp tex varför det är så få kvinnliga programmerare därute på marknaden. Det verkar vara ett hett ämne just nu, både på dataforumen jag hänger men även på arbetsmarknaden.

Fick höra häromdagen från en vän som är aktivarbetssökande inom "IT" att han hade fått frågan om varför han trodde det var så få tjejer inom "IT", när han svarade med informationen att det bara varit 3 tjejer i hans klass på högskolan och att de alla hade hoppat av eller bytt inriktning, hade rekryteraren varit förvånad. Man tycker att om man som rekryterare borde ha lite koll på marknaden.

Sen har vi alla dessa diskutioner om hur man ska göra utbildningarna lite mer tjej vänliga för att få in fler tjejer, jag vet inte hur det är utomlands men som jag har upplevt det här i Sverige så är stämningen i klassrummet unisex, det är inget kön som favoriseras.

Nått jag tror att man glömmer bort i dessa diskussioner eller som man vill undvika är att genetiskt sett är kvinnor och män olika. Det tar tusentals år att ändra genetik, urmänniskan i oss styr oss fortfarande. Och då är männens hjärna mer lagd till programmering än kvinnans, och även om det finns kvinnor, som tex jag som är lagd för att programmera så är det många av oss som då väljer att få barn sent i livet, eller som jag som inte vill ha barn alls. Det gör att det tar mycket längre tid att föra dessa gener vidare, jag säger inte att någon är sämre än någon annan, jag säger bara att man är mer eller mindre lagd för vissa saker.

Så vad ska man göra för att få in fler kvinnor i datainsustrin? Jag föreslår att få kvinnor som är lagda för teknik att föda mer barn. Eller så får marknaden bara förstå att procentuellt kommer kvinnan vara en minoritet inom den industrin. Jag tror inte på inkvoteringar, jag tror på rätt man på rätt ställe. Man ska få ett jobb för man är duktig och man har rätt kvalifikationer, inte för att man har ett kön. På det första jobbet jag hade inom denna industri så fick jag en massa anställnings prov, det tycker jag fler företag ska ha. Det var inte bara kunskapstest utan även persolighetstest och iqtest, tillsammans kan dessa faktiskt måla upp en ganska bra bild på vem du är och vad du är kapabel till.

Oj, detta blev långt, men har du en åsikt i frågan är du mer än välkommen att lämna en rad eller två i kommentars delen. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar