torsdag 18 augusti 2011

Om djur inte ska ätas, varför är de då gjorda av kött?

Senaste påhittet från EU, köttskatt. Vi ska beskatta kött för att öka intaget av vegetabilisk föda för att minska svälten i Afrika. Ja det är den korta versionen, läs mer på länken, är detta vettigt? Nej.

Varför? Har ett antal orsaker till min åsikt, vi börjar med den rent egoistiska. Proteiner och andra näringsämnen som man får från kött kan även fås från vegetabiliska motsvarigheter, jag är tyvärr allergisk mot dessa motsvarigheter, så kött är en nödvändighet för mig. Och då kött redan är dyrt så tycker jag inte att det ska bli dyrare.

Nu till den mer eftertänksamma orsaken.

Afrika är överpopulerat som det är, det enda som kommer hända är att om svälten minskar kommer ökningen av population bara stegras och det kommer bli ännu mer resurs brist, desto fortare. Om inte någon slags begränsning i förökningen av människan sätts igång kommer alla försök till omfördelning av resurser bita oss i ändan. Men detta gäller hela världen, vi kommer snart inte få plats. I västvärlden är vi dock utbildade i preventiva metoder, detta behöver hela världen vara.

Man ska alltid sätta sig själv i första hand, och utan kött överlever inte jag, så jag tycker att det där får gå tillbaka till ritbordet. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar